تفاوت فرش دستباف و ماشینی
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

چگونه فرق بین فرش دستباف و ماشینی را بفهمیم:

برای کسی که آموزش ندیده، تشخیص و تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی دشوار است. این مطلب به شما کمک می‌کند تفاوت‌ها را درک کنید و به شما این مزیت را می‌دهد که هنگام خرید فرش تصمیمی آگاهانه بگیرید.

فرش دستباف

بافت-فرش-دستباف

قطعات فرش دستباف

قالیچه های دستباف بر روی دستگاه بافندگی با طراحی خاص ساخته می شوند و با دست گره می خورند. ساخت فرش دستباف هنری بسیار قدیمی است که جای تحسین بسیاری دارد! اندازه بافندگی بستگی به اندازه قالی دارد و بافت از پایین به بالا انجام می شود. قالی‌باف گره‌ها را در پایه‌ی فرش فرو می‌کند و با دست می بندد و این «پرز» فرش را تشکیل می‌دهد. این یک کار بسیار خسته کننده و زمان بر است. مدت زمان تولید فرش دستباف به اندازه و پیچیدگی طرح بستگی دارد. بی سابقه نیست که یک فرش 30 *40 سانتی با کیفیت فوق العاده خوب تولید شود که بیش از یک سال طول بکشد! امیدوارم بتوانید درک کنید که چرا قیمت این فرش ها بسیار بالا است.

فرش های دستباف را می توان از پشم، پنبه، ابریشم، جوت و سایر مواد طبیعی تهیه کرد. گاهی اوقات از ابریشم در فرش های پشمی برای خطوط برجسته یا الگوی برجسته استفاده می شود تا طرح را بهتر کند. فرش های دستباف یا دستبافت در صورتی که کیفیت خوبی داشته باشند و به درستی نگهداری شوند می توانند سال های زیادی دوام بیاورند.

فرش های دستباف که فرش های شرقی نیز نامیده می شوند، اغلب مجموعه ای هستند. کیفیت این فرش ها به عوامل متعددی از جمله تعداد گره، رنگ های استفاده شده و کیفیت نخ ها بستگی دارد. فرش‌های دست‌باف معمولاً گران‌تر هستند، اما طول عمر این فرش‌ها بیشتر است و بنابراین معمولاً ارزش بیشتری نسبت به پول که می پردازید دارند.

نمونه ای از قالیچه بافی

نمونه ای از قالیچه بافی

فرش های تخت بافت یا دستبافت

بافت تخت یکی دیگر از دسته‌بندی‌های فرش دستباف است. این قالی‌ها را به صورت دست بافت و بدون پرز می‌بافند. تقریبا هیچ ارتفاعی برای فرش نمی توان قائل شد. قالیچه های سومک، دهری، گلیم و بافته از انواع قالی های تخت بافت هستند. با یک فرش تخت بافت، حتماً به یک ترمز فرش نیاز پیدا می کنید که زیر آن قرار دهید تا در جای خود بماند .

فرش های تخت بافت بدون پرز هستند

فرش های تخت بافت بدون پرز هستند

فرش ماشینی

فرش های ماشینی توسط ماشین های بزرگی به نام پاور لوم ساخته می شوند. دستگاه بافندگی برقی به صورت خودکار و توسط کامپیوتر کنترل می شود. فرش ماشینی را می توان به سرعت ساخت و با موادی از جمله پشم و الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر، اکریلیک و ابریشم تولید می شود.

فرش های ماشینی می توانند جایگزینی با قیمت مناسب تر، نسبت به فرش های دستباف باشند. فرش های ماشینی معمولاً بسته به کیفیت و الیاف مورد استفاده، عمری حدود 20 سال یا کمتر دارند. به عنوان مثال یک فرش ماشینی با کیفیت بالا اگر به خوبی نگهداری شود می تواند چندین دهه دوام بیاورد. فرش های ماشینی معمولاً برای یک کلکسیونر ارزشی ندارند. اگرچه مارک های خاصی مانند فرش کارستان وجود دارند که طرفداران بسیار وفاداری دارند. برند کاراستان ساخت کشور آمریکا است، چندین دهه است که فرش تولید می‌کنند و فرش‌های آن از طراحی و کیفیت برتری برخوردار است.

پشت فرش ماشینی. به یکنواختی دوخت که توسط دستگاه انجام می شود توجه کنید

پشت فرش ماشینی. به یکنواختی دوخت که توسط دستگاه انجام می شود توجه کنید

فرش دستباف

فرش دستباف یکی دیگر از انواع فرش است که دستباف یا دستبافت نامیده می شود. این نوع خاص از فرش با استفاده از یک تفنگ دستی اصلاح شده ساخته می شود که شمع را در یک پایه پارچه قرار می دهد که یک پرز حلقه ایجاد می کند. اگر شمع حلقه بریده شود، به شمع بریده تبدیل می شود. قالیچه پرزدار، اگر قیچی نشود، فرش «قلاب دستی» نامیده می‌شود.

برخی از طرح ها دارای هر دو شمع حلقه و برش هستند تا جلوه ای ابعادی به الگو بدهند. سپس یک پوشش لاتکس در پشت فرش اعمال می شود تا "تفت ها" را در جای خود نگه دارد. سپس یک پارچه از نوع بوم روی پوشش لاتکس اعمال می شود تا پشت فرش را تکمیل کند.

این فرش‌ها ظاهری دست‌ساز دارند، اما قیمت آن‌ها بسیار کمتر است، زیرا استفاده از تفنگ این کار را به طرز چشمگیری سرعت می‌بخشد. برای مثال، یک فرش دستباف 8×10 اینچی با کیفیت خوب، بسته به کیفیت ممکن است بین 7 تا 14 ماه طول بکشد. در حالی که همان اندازه فرش ساخته شده به روش تافت دستی ممکن است یک روز طول بکشد.

اگرچه فرش های دستباف می توانند به اندازه فرش های دستباف زیبا باشند، اما معمولاً برای یک کلکسیونر فرش یا شخصی که به دنبال خرید یک فرش شرقی به عنوان سرمایه گذاری است، ارزشی ندارند.

تفنگ تافتینگ دستی

تفنگ تافتینگ دستی

سپس یک پوشش لاتکس در پشت فرش اعمال می شود تا "تفت ها" را در جای خود نگه دارد. و یک پارچه از نوع بوم روی پوشش لاتکس اعمال می شود تا پشت فرش را تکمیل کند.

این فرش ها ظاهری دست ساز دارند اما هزینه بسیار کمتری دارند زیرا استفاده از تفنگ روند را به طرز چشمگیری سرعت می بخشد. به عنوان مثال بافت یک فرش دستباف کوچک با کیفیت خوب ممکن است حدود 10 تا 14 ماه طول بکشد، در حالی که فرش با همان اندازه که به روش دستباف ساخته می شود ممکن است یک روز طول بکشد.

اگرچه فرش های تافتینگ می توانند به اندازه فرش های دستباف زیبا باشند، اما معمولاً برای یک کلکسیونر فرش یا شخصی که به دنبال خرید یک فرش شرقی به عنوان سرمایه گذاری است، ارزشی ندارند.

پشت فرش دستباف

پشت فرش دستباف

به پشت فرش نگاه کنید

یکی از بهترین راه ها برای تشخیص تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی، نگاه به پشت فرش است. در فرش های دستباف بافت و گره کمی ناهموار و کاملاً یکنواخت نخواهد بود. از طرفی فرش ماشینی بسیار یکنواخت و کاملا یکدست به نظر می رسد. هرچه هنگام نگاه از پشت جزئیات در طرح بیشتر باشد، کیفیت فرش بهتر است.

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود

پشت فرش ماشینی. توجه: حاشیه دوخته شده است.

پشت فرش ماشینی. توجه: حاشیه دوخته شده است.

به حاشیه های فرش نگاه کنید

راه دیگر برای تشخیص دستباف بودن یا ماشینی بودن فرش این است که به حاشیه ها نگاه کنید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، حاشیه یک فرش ماشینی دوخته شده و به عنوان یک کار پایانی وصل شده است. حاشیه فرش دستباف مانند تصویر زیر امتداد زیرسازی فرش است.

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود.

پایه فرش دستباف به حاشیه تبدیل می شود.

طراحی دقیق تر در پشت فرش به معنای کیفیت بهتر آن است. گره یا بافت بیشتر در هر متر مربع به معنای دوام و ماندگاری بیشتر است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد! ما مطمئن هستیم که پس از مطالعه این همه تفاوت فرش دستباف و ماشینی، هرکسی به راحتی می تواند فرش دستباف یا ماشینی را بر اساس نیاز خود انتخاب کند.





:: برچسب‌ها: فرش، فرش دستباف، فرش ماشینی، تفاوت فرش دستباف و ماشینی، فرق فرش دستباف و ماشینی، قیمت فرش دستباف، فرش دستباف ارزان ,
:: بازدید از این مطلب : 249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: